Artykuły

Dieta wege malucha

Wiem, że dieta wege malucha – małego weganina czy wegetarianina jest często trudnym orzechem do zgryzienia dla rodziców. Na co w szczególności należy zwrócić uwagę by wege maluch prawidłowo się rozwijał?

W diecie małego wegetarianina/ weganina należy zwrócić szczególną uwagę na witaminę B12, żelazo, wapń , witaminę D oraz białko. Są to główne związki, nad którymi należy się pochylić, komponując dietę wege malucha.

Kobalamina a dieta wege malucha

Witamina B12 jest ważna, gdyż jej źródło to produkty odzwierzęce. Starając się pokryć w pewien sposób zapotrzebowanie u dziecka na tę witaminę – należy wybierać napoje roślinne w nią wzbogacone a także zastosować suplementację o ile jest konieczna. W dużym stopniu zależy to od tego czy maluch jest karmiony mlekiem modyfikowanym czy mlekiem mamy. Jeśli w jadłospisie występuje mleko modyfikowane to suplementacja może okazać się zbędna. Mm zazwyczaj jest wzbogacone w witaminę B12. Inaczej zaś będzie u malucha karmionego mlekiem mamy. Tutaj należy przyjrzeć się mamie – jej diecie i to, czy jej zasoby witaminy B12 są wystarczające dla niej i dla dziecka. TO ten składnik diety, który jest ZALEŻNY od odżywiania się danej mamy.

Żelazo w diecie wege malucha

Żelazo – podobnie jak u dzieci na diecie tradycyjnej, stężenie tego składnika w organizmie dziecka, zmniejsza się w drugiej połowie życia. Wyczerpuje się żelazo zgromadzone w czasie życia płodowego. A z drugiej strony rośnie na niego zapotrzebowanie. Z racji tego, że „wege dzieci” jedzą produkty zawierające żelazo w formie niehemowej, a więc gorzej przyswajalne. Należy więc wspomóc jego wchłanialność do organizmu. Z pomocą przychodzi witamina C i produkty w nią bogate – owoce cytrusowe, natka pietruszki, warzywa czerwone itp. a także mechaniczne oczyszczanie np. zbóż, kasz – poprzez moczenie w wodzie czy przepłukanie pod bieżącą wodą. Wówczas ilość kwasu fitynowego, odpowiadającego za gorszą przyswajalność roślinnego żelaza, zmniejsza się.

Wapń tylko w mleku?

Wapń – jest to kluczowy składnik dla budowy i prawidłowego rozwoju kości, mięśni i zębów. Jeśli maluch nie je nabiału, włączaj do jego jadłospisu produkty roślinne wzbogacone w ten składnik np. napoje roślinne wzbogacone w wapń. Korzystaj także z składników roślinnych o dużej zawartości wapnia: sezam (pasta tahini), amarantus, orzechy, jarmuż, nasiona roślin strączkowych.

Dieta wege malucha a białko

Białko – jeśli dieta malucha będzie urozmaicona i dobrze skomponowana, nie ma obaw, że wystąpi niedobór białka. Społeczeństwo jest z reguły zbyt dużą ilość tego składnika. W diecie roślinnej mamy sporą ilość produktów dostarczających białka o świetnym składzie aminokwasowym np. komosa ryżowa, amarantus, soczewica, soja, ciecierzyca, orzechy. Korzystaj z tych produktów i twórz własne kombinacje.

Pamiętaj! Wybierając strączki dodaj do dania produkt zbożowy, wówczas dostarczysz do organizmu wszystkie niezbędne aminokwasy.

Jeszcze raz przypomnę Najważniejsza jest różnorodność produktów i kompozycji 🙂

Chcesz wiedzieć więcej – > zapisz się na newsletter a nic Ciebie nie ominie!

ZAPRASZAMY 😉

Rozszerzanie diety spędza Ci sen z powiek. Już niedługo rusza przedsprzedaż naszego ebooka o rozszerzaniu diety! Bądź z nami na bieżąco 🙂

https://www.facebook.com/momdiet.dietetyka

https://www.instagram.com/kasia_szuba_momdiet/?hl=pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *