Artykuły

Cukier w diecie dzieci cz.2

Jakiś czas temu weszłyśmy na grząski grunt – a mianowicie cukier w diecie dzieci. Więcej informacji znajdziesz tutaj -> http://www.momdiet.pl/2020/02/03/cukier-w-diecie-dzieci/

Napisałam grząski grunt bo jednak w naszym społeczeństwie temat jest „nieco” skrajnie odbierany. Widzę często dwie grupy –„ Cukier krzepi i jest super!” oraz  „Cukier to zło!”. A ja Wam powiem, że ani jedno ani drugie stwierdzenie NIE JEST moim zdaniem OK! I mówi to dietetyk 😀  i to „słodki” dietetyk ;p Oh jak ja kocham słodkości!

A dlaczego jestem pośrodku?

Cukier w diecie dzieci, jak i dorosłego człowieka jest potrzebny! Jest ważny do prawidłowej pracy mózgu, który jest naszym głównodowodzącym 😉

Ale ale…?!  Nie chodzi tu o to by teraz powiedzieć – „no Pani dietetyk powiedziała, że cukier jest ok i teraz pędem do sklepu lecimy po czekoladę, batonik i płatki czekoladowe z witaminami” 😉 O nie nie!

Cukier owszem jest ważny, ale najważniejsze w tym całym cukrzanym zawirowaniu jest to by wybierać dobrze!

Ważna jest JAKOŚĆ! Przede wszystkim tu właśnie o nią chodzi. Cukier opanował dzisiejszy świat. Niektórzy z nim walczą. Inni z nim pertraktują a nawet mu sprzyjają. A  ja powiem Wam szczerze, że podchodzę do tego tematu z odrobiną luzu 😉 Owszem lubię słodkie życie, ale dla mnie ważniejsze jest życie w zdrowiu! A nadmiar cukru temu nie sprzyja i tu nie ma dyskusji!

Więc cukier w diecie dzieci – jest beee czy jednak nie?

I tu właśnie mamy dla Was dobrą nowinę! Obecnie jest tak duża różnorodność produktów, dostęp do nich i tyle możliwości, z których aż wstyd nie skorzystać !

W poprzednim artykule wspomniałyśmy o produktach, których wykorzystanie w kuchni zamiast cukru jest jak najbardziej ok. Także dla najmłodszych! Choć tu warto nie sugerować się własnym poczuciem słodkości. Często jest ono zwodnicze!

Uwaga! Nawet jeśli danych produkt ma właściwości prozdrowotne a dodatkowo działanie słodzące – nie nadużywaj go! Uczmy nasze dzieci różnorodności i umiarkowania. Kluczem do zdrowia i szczęśliwego życia jest umiar!

Do zamienników cukru, które naszym zdaniem są ok należą:

  • KSYLITOL
  • STEWIA
  • DAKTYLE
  • ERYTROL
  • MIÓD

A teraz troszkę o każdy m z nich 😉

Cukier w diecie dzieci i jego zamienniki – KSYLITOL

Ksylitol to inaczej cukier brzozowy. Jest polecany jako zamiennik cukru dla osób chorych na cukrzycę. Ma niski indeks glikemiczny. A dodatkowo spożycie ksylitolu powoduje niskie wydzielanie insuliny.  Stanowić może również koło ratunkowe dla osób odchudzających się, gdyż ma mniejszą wartość kaloryczną niż cukier nam wszystkim znany.

Jednak warto pamiętać, że odchudzanie się to proces, droga, która wymaga zmiany nawyków żywieniowych z tych niezdrowych, na te które sprzyjają zdrowiu! Więc oczywiście możemy korzystać ze zdobyczy nauki i do wypieków dodawać ksylitol, ale docelowo starajmy się odzwyczajać od słodkiego smaku.

Dodatkowo bardzo interesującą informacją jest, iż po zjedzeniu ksylitolu w jelicie cienkim wydzielane są hormony odpowiedzialne za uczucie sytości – glukagonopodobny peptyd-1 i cholecystokinina oraz opóźniających opróżnianie żołądka.

Ksylitol może mieć korzystny wpływ na profil lipidowy (cholesterol, trójglicerydy – spada ich poziom we krwi).

Cukier brzozowy znany jest głównie ze swych właściwości przeciw próchniczych. Jak pokazują badania skutecznie zwalcza bakterie STREPTOCOCCUS MUTANS, które obecne są w naszej jamie ustanej i ślinie. Nie powodując przy tym naruszenia szkliwa a wręcz je ochraniając.

Amerykańska Akademia Stomatologii Dziecięcej (American Academy of Pediatric Dentistry – AAPD) zaleca by stosować ksylitol u dzieci z umiarkowanym i wysokim ryzykiem próchnicy.

Dawka zalecana to między 3 a 8 g spożywana dziennie, podzielona na 2 porcje.  Mała dawka ksylitolu jest bezpieczna nawet dla małych dzieci. Warto zadbać by do  1 roku życia a nawet i dłużej (!) nie dosładzać produktów podawanych dzieciom. Źródłem cukru w diecie dziecka powinny być produkty, które naturalnie go zawierają . Mam tu na myśli owoce czy naturalne produkty mleczne.

Nadmiar ksylitolu może powodować biegunkę. Więc zachęcam by używać go w umiarze 😉

Ksylitol wykazuje również działanie prebiotyczne. Pobudza on wzrost korzystnych dla zdrowia bakterii z rodzajów Bifidobacterium i Lactobacillus. Zazwyczaj w badaniach dotyczących wpływu na mikrobiom ksylitol podawano w ilości przynajmniej 1,5 g na kg masy ciała na dobę.

Cukier w diecie dzieci i jego zamienniki – STEWIA

Kolejnym zamiennikiem cukru wykazującym również działanie prozdrowotne  jest stewia. A dokładnie Stevia rebaudiana Bertoni. Roślina ta pochodzi z Brazylii i Paragwaju. To dzięki tym dwóm związkom: rebaudiozyd A i stewiozyd zyskała sławę. Wymienione glikozydy mają właściwości słodzące do 300 razy silniejsze od sacharozy (!).

Roślina charakteryzuje się również wysoką aktywnością przeciw utleniającą wynikającą m.in. z dużej zawartości polifenoli. Jak podają eksperci ekstrakt liści stewii wykazuje korzystne działanie prozdrowotne : przeciwzapalne, hipoglikemiczne, hipotensyjne, modulujące procesy immunologiczne, przeciw próchnicze oraz przeciwwirusowe.

A teraz trochę informacji o MIODZIE

Miód w diecie dzieci, jako zamiennik cukru, może występować. Tu jednak należy pamiętać w jakim przedziale czasowym może zaistnieć w diecie malucha. O MIODZIE wspomniałyśmy tutaj http://www.momdiet.pl/2020/01/10/czego-male-dzieci-jesc-nie-moga/ .

Przypominając – U dziecka, które skończyło 12 miesięcy może w jadłospisie występować miód. Wcześniej NIE! Powód: istnieje ryzyko występowania w miodzie pałeczki jadu kiełbasianego, z którym organizm małego dziecka nie jest wstanie sobie poradzić.

Po pierwsze wybierając miód koniecznie zwrócić uwagę na to, skąd pochodzi!

Wybieraj te miody, które pochodzą z pasiek na terenie Unii Europejskiej. Dodatkowo wybieraj miody naturalne a nie sztuczne, które nie mają nic wspólnego z prawdziwym miodem!

Druga bardzo ważna kwestia – używaj miodu do letnich i ciepłych napojów. Nie dodawaj go do gorącej wody czy wrzątku, pieczenia. Miód wówczas traci swoje cenne właściwości.

No i teraz do sedna 🙂

Miód jak pewnie już wiecie ma wiele zdrowotnych właściwości! Nie oszukujmy się – nie jest bezkalorycznym produktem, ale w porównaniu do cukru z cukiernicy, wypada o wiele lepiej 😉

Miód ma działanie przeciwbakteryjne i przeciwzapalne. Dlatego tak często polecane są z jego głównym udziałem różnego rodzaju mikstury wspierające odporność. Dodatkowo miód zawiera aminokwasy, witaminy z grupy B oraz składniki mineralne m.in.: żelazo, wapń, magnez, potas, cynk.

Cukier w diecie dzieci i jego zamienniki – ERYTROL

Erytrol to biały proszek, swoim wyglądem przypominający cukier stołowy. Jego główną zaletą jest to, że nie pozostawia swoistego dla innych zamienników cukru posmaku, który może nie być akceptowany przez niektóre osoby. Jest to zamiennik niskokaloryczny. Wartość kaloryczna erytrolu stanowi około 5% wartości kalorycznej cukru białego (sacharozy).

Erytrol spożywany w nadmiarze nie wywoła biegunki ani nie spowoduje odczucia wzdęcia.

Dzieję się tak dlatego, gdyż nie jest on trawiony przez nasz organizm i w większości ( 80-90%) w niezmienionej formie jest wydalany z moczem.

Tak jak inne zamienniki cukru przedstawione w naszym artykule ma niski indeks glikemiczny – nie wywołuje gwałtownego wzrostu glukozy we krwi. Więc śmiało może być wykorzystywany przez osoby chorujące na cukrzycę.  Podobnie jak ksylitol hamuje procesy fermentacyjne w jamie ustnej, co ma związek z ochroną zębów przed próchnicą.

Daktyle – przecież to nie cukier?

Czy aby na pewno? 😉 Daktyle są owocami palmy Phoenix. Daktyle w smaku są naprawdę słodkie a to przez sporą zawartość cukrów prostych. Oczywiście nie dodanych cukrów a naturalnie w nich występujących. Ale jednak cukrów prostych! A ich starajmy się unikać. Zgodnie z zasady zdrowego odżywania – energia pochodząca z cukrów prostych może stanowić do 10% całkowitej energii.

Daktyle ze względu na swą słodycz mogą być śmiało wykorzystywane do pieczenia, gotowania czy jako dodatek do koktajli czy musów jako zamiennik cukru stołowego.

Daktyle, poza swoim smakiem, mają też wiele innych zalet.

A mianowicie zawierają witaminę A i C oraz witaminy z grupy B. Są dobrym źródłem potasu i magnezu. Dzięki sporej ilości błonnika zapobiegają zaparciom, a dodatkowo obniżają poziom cukru i cholesteroli we krwi.

Uff dobrnęliśmy do brzegu 🙂

Mam nadzieję, że ten artykuł przybliżył Wam produkty, które śmiało można wykorzystywać w kuchni zamiast tradycyjnego cukru. Słodkie życie możemy osiągnąć nie tylko dzięki białemu proszkowi z cukiernicy.

I pamiętajmy słodycze to nie jest najlepszy prezent dla dziecka;) Nie zastąpią mu bliskości, czułości i miłości! A tylko TO ( czy może AŻ) tak naprawdę daje nam poczucie szczęścia! Również dzieciom! 😀

Bibliografia:

  1. D. Olczak-Kowalczyk, T. Jackowska, M. Czerwionka-Szaflarska, J. Książyk, D. Szostak-Węgierek, U. Kaczmarek „Stanowisko polskich ekspertów dotyczące zasad żywienia dzieci i młodzieży w aspekcie zapobiegania chorobie próchnicowej” Borgis – Nowa Stomatologia 2/2015, s. 81-90,
  2. https://www.aapd.org/research/oral-health-policies–recommendations/use-of-xylitol/
  3. http://szczesliwibezcukru.pl/ksylitol-wlasciwosci/
  4. Bugaj B. , Leszczynska T. , Pysz M. , Kopec A. , Pacholarz J. , Pysz-Izdebska K. „Charakterystyka i prozdrowotne właściwości Stevia rebaudiana Bertoni” Żywność Nauka Technologia Jakość 2013

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *