Artykuły

Cukier w diecie dzieci

cukier w diecie dzieci

„Cukier krzepi” -pewnie nie raz słyszałaś już to PRL-owskie zawołanie… Niestety pokutujące w naszym społeczeństwie, rodzinnych domach do dziś! Cukier w diecie dzieci. Czy warto przywiązywać uwagę do tego CO JE TWOJE DZIECKO i w jakiej ilości jest to CUKIER?

„Daj dziecku biszkopcika”, „no wiesz co – dzieciństwo bez czekolady?! – zabierasz mu najlepsze wspomnienia!” i wiele innych zasłyszanych „oskarżeń” często spadających na nas z ust najbliższych nam osób. Jak sobie z nimi radzić? Czy faktycznie mamy rację, nie zgadzając się na czekoladkę dla 10-miesięcznego malucha?

Odpowiadając na powyższe pytania jednoznacznie – TAK. OGROMNE ZNACZENIE NA PRZYSZŁOŚĆ TWOJEGO DZIECKA MA TO JAK SIĘ TERAZ ODŻYWIA! Ważne jest by zwracać uwagę na to, co je Twoje dziecko, jakie nawyki żywieniowe mu przekazujesz i jak je utrwalasz!

Do sedna – Cukier w diecie dzieci – dlaczego warto zwracać na niego uwagę?

Już od początku narodzin, gdy po raz pierwszy Twoje dziecko zostało przystawione do Twojej piersi, poczuło słodycz. Smak mleka kobiecego jest o wiele bardziej słodki niż mleka krowiego! Smak słodki kojarzy nam się z bezpieczeństwem, miłością, tym co najlepsze. Tak zostaliśmy „zaprogramowani”, że słodki smak to dobry smak. Jednak to właśnie kolejne miesiące, lata naszego życia, kształtują nasze preferencje smakowe. W czasie rozszerzania diety poniekąd mamy okazję pokazać dziecku, że świat kulinarny ma wiele smaków, zapachów, konsystencji.  Jest niezwykle bogaty!

Cukier w diecie dzieci, czy faktycznie jest się czego obawiać?

Pewnie zastanawiasz się o co tyle hałasu 😉 Przecież cukier jest niezbędny do funkcjonowania organizmu. Cukier to główne paliwo do prawidłowego działania mózgu. Ale czy wiesz jaka ilość jest niezbędna ? A jaką ilość cukru „pochłania” Twoje dziecko, Ty sama?!

Dieta naszych rodzin i naszych dzieci we współczesnym świecie jest PRZESYCONA cukrem i jego pochodnymi. Czy zdajesz sobie sprawę, że większość produktów dostępnych na półkach sklepowych ma swoim składzie cukier (cukier, glukoza, syrop glukozowo-fruktozowy i inne)! Nie chodzi tu jedynie o słodycze, desery czy ciasta. Cukier znajdziesz dziś w pieczywie, wędlinach, pasztecie, nabiale, gotowych mieszankach przypraw czy „kupnych” sosach, smarowidłach do pieczywa, chrupkach czy płatkach śniadaniowych… Tego jest naprawdę SPORO.

Cukier działa bardzo intensywnie na nasz organizm. I nie chodzi mi tu jedynie o zależność insulina – glukoza! O nie. Działanie to jest bardzo rozległe. Jak się okazuje nadmiar cukru w diecie nie tylko dziecka, ale i osoby dorosłej ma działanie uzależniające. Zauważ jak ciężko jest nam, DOROSŁYM, zakończyć słodką przyjemność na jednej kostce czekolady! Zazwyczaj sięgamy po więcej! W konsekwencji targają nami wyrzuty sumienia. Czemu tak się dzieje?

Spożycie cukru powoduje wzrost stężenia serotoniny oraz dopaminy. Dzięki powyższym związkom czujemy się między innymi szczęśliwymi. Do „dobrego” łatwo się przyzwyczajamy więc dawka, która spowoduje odpowiednie pobudzenie i uczucie szczęścia z czasem rośnie. 

Często jest tak, że gdy zjemy coś słodkiego „małe co nie co”, nie mamy już ochoty na rzeczywisty i wartościowy posiłek . Pierwszy głód został zaspokojony. TO samo dzieje się z naszymi dziećmi.

Konsekwencje nadmiernego spożywania cukru w diecie dzieci

Nadmierne spożywanie cukru ma rozległe konsekwencje, które w szczególności są widoczne w przyszłości! Jeśli cukier będzie gościł na naszych stołach zbyt często, możemy spodziewać się nadwagi i otyłości, chorób układu krążenia, miażdżycy, cukrzycy, insulinooporności, próchnicy, chorób układu pokarmowego, obniżenia płodności  itp. Dodatkowo nadmierne spożycie cukru może powodować nadpobudliwość, depresję czy wahania nastroju, trudności w koncentracji, nauce, problemy z pamięcią, obniżenie odporności, wzmożenie trądziku kończąc na niedoborach witaminowych i składników mineralnych, potrzebnych do budowy i prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Co w takim razie warto robić? Jak działać?

Zapewne myślisz, że rezygnacja z cukru to niezwykle trudne i przykre wyzwanie! Nie oszukujmy się – dla osób lubiących słodkości – może być to WYZWANIE. Ale czy przykre, niekoniecznie! Wszystko zależy od Twojej otwartości na nowe smaki oraz na wiedzę w tym zakresie!

Po pierwsze wdróż w Twoją codzienność nawyk czytania etykiet! To już będzie ogromny SUKCES i pierwszy krok do uzyskania CELU – jakim jest ZDROWIE TWOJEJ RODZINY!

Po drugie postaraj się i OGRANICZ DO MINIMUM kupowanie słodyczy, ciasteczek, „gotowych” produktów o byle jakim składzie.

Pamiętaj, przykład idzie z góry. Ten mały człowiek bacznie Ciebie obserwuje i naśladuje. W ten sposób uczy się działania w świecie go otaczającym. Więc jeśli chcesz by Twoje dziecko zdrowo jadło, zacznij od siebie!

Po trzecie – Jeśli jest Wam niezwykle trudno zrezygnować ze słodyczy, zacznij od małych kroków. Ustalcie WSPÓLNIE z dziećmi JEDEN dzień w tygodniu, w którym pojawią się słodycze, słodkości.

Po czwarte – korzystaj z zamienników! Rezygnacja z cukru nie oznacza smutnego życia bez słodkiego smaku 😉 O nie! Obecnie mamy tak wiele zamienników cukru, które są dla naszego organizmu bezpieczne. A co niektóre działają wręcz pro zdrowotnie 😉 Pamiętaj, że DAWKA CZYNI TRUCIZNĘ (Paracelsus)

Cukier i jego wpływ na nas przedstawiłyśmy powyżej a jaki wpływ mają reklamy na zdrowie naszych dzieci? Czy reklamy są przyczyną grasującej obecnie otyłości? http://www.momdiet.pl/2019/11/18/wplyw-reklam-na-dzieci/

Cukier nie jedno ma imię. Na co zwracać uwagę?

Wielu z nas uważa, że cukier to białe kryształki w cukiernicy. Ale czy aby na pewno? Niestety nie! Cukier to także inne substancje. Białe kryształki czy brązowe (niby wersja zdrowsza, ale nie dajcie się zwieźć) to sacharoza. Czyli połączenie glukozy i fruktozy. Cukier i substancje słodzące dodawane do przeróżnych produktów spożywczych są pod wieloma postaciami. Do nich należą między innymi:

  • Cukier – biały, brązowy, buraczany, brzozowy, daktylowy, kokosowy itp.
  • Cukier puder
  • Glukoza
  • Fruktoza – naturalnie występuje w owocach
  • Syrop glukozowo-fruktozowy, glukozowy, ryżowy itp.
  • Melasa
  • Mannitol
  • Laktoza – występuje naturalnie w mleku i produktach mlecznych
  • Syrop kukurydziany
  • Słód jęczmienny
  • Miód (sztuczny, naturalny)
  • Syrop z agawy
  • Sacharoza
  • Acesulfam K, aspartam
  • Sorbitol
  • Ksylitol
  • Stewia
  • Erytrol
  • Karmel
  • Koncentrat soku owocowego
  • Maltodekstryna, dekstryna, dekstroza

Do bezpiecznych środków słodzących ze swojego punktu widzenia mogę zaliczyć:

  • KSYLITOL
  • STEWIA
  • MIÓD
  • ERYTROL
  • DAKTYLE
ZAPAMIĘTAJ! Nawet jeśli danych produkt ma właściwości prozdrowotne a dodatkowo działanie słodzące – nie nadużywaj go! Uczmy nasze dzieci różnorodności i umiarkowania. Kluczem do zdrowia i szczęśliwego życia jest umiar 🙂

Co zrobić gdy cukier w diecie naszego dziecka pojawia się zbyt często?

Koniecznie na początku przyjrzyj się diecie swojego dziecka. Oceń jak często pojawiają się słodycze, słodkie desery, gotowe przekąski itp. Warto to zrobić by mieć „na papierze” jasno dowód i podejść do tej sprawy ŚWIADOMIE!

Następnie stopniowo rozpocznij eliminację cukru z waszego menu. Małymi krokami dojdziesz do celu! Nie odstawiaj cukru z dnia na dzień! Z PEWNOŚCIĄ spotkasz się z bardzo dużym sprzeciwem dziecka. Dzieję się tak dlatego, że nasz organizm przyzwyczaja się do ilości zjadanego cukru. Więc gdy NAGLE jest go mniej – czujemy się źle. Niektóre osoby skarżą się na ból głowy, zmęczenie, drżenie rąk, nerwowość. Podobne objawy może mieć również mały człowiek 😉

Koniecznie włącz w te działania CAŁĄ RODZINĘ. Rozmawiajcie i ustalcie wspólne zasady. Te zasady mogą być następujące:

  1.  Ustalcie, że będziecie mieć jeden  SŁODKI dzień w tygodniu.
  2. Wspólnie z dziećmi umówcie się co będziecie jedli w danym tygodniu. Jeśli dzieci mają realny wpływ na to co ląduje na ich talerzu – chętniej zjadają zaproponowane posiłki a dzięki temu uczą się jak dobrze komponować jadłospis i brać czynny udział w życiu rodziny.
  3. W miarę możliwości wspólnie z dziećmi przygotowujcie posiłki. Oczywiście jeśli masz taką możliwość i zasoby energii J Jeśli jednak czujesz się zmęczona czy przytłoczona już i tak sporą ilością obowiązków, nie angażuj mocno dzieci do wspólnej pracy. Wszystko zależy od Ciebie. Ważne byś, Droga Mamo, wybrała najlepszą drogę dla siebie 😉
  4. Wyeliminuj z Waszej diety wszelkie napoje, soki, kompoty, oranżady, gazowane  i inne słodkie napoje. To one w dużym stopniu dostarczają nam niezwykle dużą ilość cukru i tak naprawdę nie dostarczają żadnej wartości odżywczej. Jeśli chciałabyś urozmaicić Wasz jadłospis – spróbuj wykonać koktajl czy smoothie. To fajna alternatywa dla wody i dodatkowo spora dawka witamin i składników odżywczych a możliwości ich komponowania jest co nie miara 🙂
  5. Proponuj dziecku owoce, domowe wypieki, koktajle czy smoothie jako alternatywa słodyczy
  6. NIE ZAKAZUJ – to taki paradoks. No bo jak to? Nie zakazywać słodyczy. Przecież o to się rozchodzi, że są niezdrowe, nieodpowiednie! Ale… Zakazany owoc smakuje najlepiej! Więc jeśli chcesz by Twoje dziecko „zakochało się” w słodyczach to śmiało – ZAKAZUJ ;P                       

Twoje podejście a cukier w diecie dzieci

Dobrym sposobem jest NORMALNE podejście do słodyczy. Spójrzmy na nie jak na zwykły produkt. Czy wówczas będziemy na nie zwracać aż taką uwagę? Nie sądzę J I tego uczmy nasze dzieci.  Kiedyś nastąpi ten dzień, w którym Wasze dziecko zasmakuje kinderka czy inną czekoladkę. Ale jeśli będzie wiedziało, że to nie jest coś specjalnego, z pewnością nie będzie „rzucało się” na widok słodyczy bez opamiętania…

A może macie własne sprawdzone sposoby na słodkie życie bez słodyczy? Koniecznie napiszcie i podzielcie się z Nami Waszymi propozycjami!

2 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *