Artykuły,  Rozszerzanie diety

Mięso w diecie dziecka

Staramy się wychodzić naprzeciw Waszym oczekiwaniom i potrzebom. Wiemy, że bezpieczeństwo Waszych maluchów i już starszych dzieci jest dla Was niezwykle ważne. W związku z wątpliwościami jakie do nas kierujecie, dzisiaj przedstawiamy informacje – mięso i produkty mięsne w diecie dziecka. Jak to jest z tym mięsem? Kiedy należy wprowadzać mięso do diety dziecka? Czy lepsza będzie dla dziecka wołowina a może cielęcina czy drób a może inny rodzaj mięsa? Prawda, sporo niewiadomych. Półki sklepowe przyciągają wzrok kolorowymi opakowaniami  skierowanymi wprost do najmłodszych. Za chwilę dowiesz czy warto z nich korzystać i na co zwracać uwagę!

Co na to zalecenia?

Zgodnie z wytycznymi Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci nie ma konkretnego czasu podczas rozszerzania diety na wprowadzenie mięsa i jego przetworów. Ze względu na to, iż mięso i produkty mięsne są dobrym źródłem żelaza, białka pełnowartościowego, cynku oraz kwasu arachidonowego i witaminy B12, karnityny zaleca się by wprowadzić je do diety dziecka jak najwcześniej. Pierwsze produkty z tej grupy można podawać już w 6-7 miesiącu życia dziecka. Moment wprowadzenia mięsa do diety dziecka, tak naprawdę, zależy od gotowości malucha do rozpoczęcia rozszerzania diety i jego możliwości motorycznych.

Jakie mięso powinno pójść na pierwszy ogień w diecie dziecka?

Nie ma dowodów naukowych świadczących o tym, który gatunek mięsa dla malucha będzie najlepszy. Tak jak ze wszystkimi produktami spożywczymi niezwykle ważne jest urozmaicenie. Warto wprowadzać do diety malucha różne rodzaje mięs. Możemy zacząć od indyka, kurczaka czy cielęciny, królika.

Najbardziej istotną kwestią, na której powinniśmy się skupić, gdy mówimy o mięsie to jego pochodzenie! Kupujmy mięso tylko ze sprawdzonego źródła. Gdzie są odpowiednie warunki hodowli.

Dodatkową ważną informacją, którą warto zapamiętać jest to by do 3 roku życia dzieciom nie poddawać podrobów. Dlaczego? Nie wiem czy wiesz, ale podroby zawierają dużą ilość witaminy A. A nadmiar tej witaminy może prowadzić do zbyt dużego obciążenia wątroby, gdzie jest metabolizowana!

Wielkość porcji a mięso i produkty mięsne

W zaleceniach PTGHŻ podano by na początek mięso i produkty mięsne w diecie dziecka podawać od 10 g/ dzień. Następnie ilość ta zostaje stopniowo zwiększana. Aż do momentu, gdy maluch skończy 1 roku życia. Wówczas określona w zaleceniach porcja mięsa w diecie dziecka to 20 g/ dzień.

Z własnego doświadczenia wiem, że dziecko nie ma ochoty codziennie zjadać dań mięsnych i to moim zdaniem bardzo dobrze 😉

Mamy tak bogaty wachlarz produktów spożywczych. Dzięki różnorodności produktów możemy zapewnić dziecku dietę o wysokiej wartości odżywczej. W diecie dziecka żelazo nie tylko znajdziemy w mięsie. Bogate w żelazo są również rośliny strączkowe, komosa ryżowa czy warzywa zielone m.in. szpinak. Jednak ŻELAZO z tych produktów jest gorzej wchłaniane więc warto serwować je wraz z produktami zawierającymi witaminę C, by związek ten lepiej się wchłaniał.

Zaufajmy dziecku i jego możliwościom, jego apetycie. By bardziej zobrazować wielkość porcji jaką powinno zjeść dziecko – spójrzmy na dłoń dziecka.

Pamiętajmy, że do wielkości porcji mięsa w ciągu dnia zaliczyć nie tylko danie obiadowe. Podane również inne produkty mięsne w porze śniadania czy kolacji takie jak: wędlina, parówki, kabanosy itp. To także jest mięso. W bilansie dnia zwróćmy uwagę na ilość spożywanego mięsa przez nasze dzieci

A co z tymi parówkami i innymi gotowymi produktami?

Jako mama wiem, że często brakuje Nam czasu na własne wypieki i szaleństwa kulinarne 😉 Dlatego warto czasami wesprzeć się tzw. gotowcami. Ale jedyne o co proszę – CZYTAJMY SKŁADY!

To, że dany produkt jest przeznaczony dla dzieci, do nich skierowany nie znaczy, że jest dla dzieci ODPOWIEDNI!

Wybór produktów, w tym mięsnych ,jest bardzo szeroki. Jak się okazuje jakość parówek jest dobra. Wybierajmy produkty z jak NAJKRÓTSZYM SKŁADEM. Dodatkowo szukajmy takich produktów, w których ilość mięsa jest jak najbliżej 100%, bez zbędnych dodatków. W szczególności gdy planujemy zakup parówek, wędlin czy innych produktów mięsnych.

Oto zasady ŚWIADOMEGO KONSUMENTA:

  1. CZYTAĆ SKŁAD – Będę podkreślać to aż do znudzenia! Skład powinien być jak najkrótszy,  możliwie pozbawiony niezrozumiałej dla nas nomenklatury chemicznej.

WAŻNE! Producent podaje skład produktu zaczynając od tego, którego jest najwięcej, kończąc na tym, którego ilość jest śladowa

2. KUPOWAĆ PRODUKTY ZE ZNANEGO ŹRÓDŁA – nikt z pewnością nie chce kupować „kota w worku” 😉

3. UMIEĆ I CHCIEĆ DOKONYWAĆ MĄDRYCH WYBORÓW – zależy to jedynie od nas 😉

4. POZNAĆ ZASADY PRAWIDŁOWEGO ŻYWIENIA – na początek wystarczy wiedza gdzie znajdziemy, w jakich produktach – pełnowartościowe białko, węglowodany złożone oraz „dobre” tłuszcze.

Jak przedstawia Poradnik Profilaktyki Nadwagi i Otyłości dziecięcej warto zapamiętać ZASADĘ 4U:

UROZMAICONA DIETA

Za tym hasłem kryje się: białko+ węglowodany+ tłuszcze w każdym głównym posiłku, „kolorowy talerz”, 1/2 objętości porcji obiadowej powinny stanowić warzywa lub warzywa i owoce, ¼ mięso/ ryba/ jajka/ warzywa strączkowe, ¼ węglowodany złożone – np. kasza/ ryż/ ziemniaki

UREGULOWANE PORY POSIŁKÓW

To przynajmniej 4 posiłki dziennie (3 główne i 1-2 uzupełniające), w odstępach czasu 3-4 h

UMIARKOWANA OBJĘTOŚĆ PORCJI – dostosowana do wieku, aktywności i metabolizmu dziecka

UNIKAMY ZBĘDNYCH DODATKÓW w produktach – zwłaszcza cukru i chemii – wszelkich gotowców, fast-foodów, do picia głównie woda, ostrożnie z sokami.

Szukasz informacji o diecie malucha? Twoje dziecko „szykuje się” do rozszerzania diety? Nie wiesz co, z czym i od czego zacząć? Zapraszamy tutaj -> http://www.momdiet.pl/2019/11/23/rozszerzanie-diety-w-praktyce-papka-czy-blw/

Jeśli nie wiesz czy Twój maluch jest gotowy na rozpoczęcie przygody z jedzeniem to koniecznie kliknij tutaj http://www.momdiet.pl/2019/09/05/czy-to-juz-rozszerzanie-diety/

Na co zwracać uwagę kupując produkty mięsne?

  1. Wybieraj produkty o jak najkrótszym składzie!
  2. Wystrzegaj się produktów, w których składzie występują następujące substancje:
    • AZOTYN SODU (E250)
    • 5- RYBONUKLEOTYD DISODOWY (E635)
    • GLUTAMINIAN SODU (E621)
    • KARAGEN (E407)
    • KARMEL AMONIAKALNY  (E150c)
  3. NAJWAŻNIEJSZE – RÓŻNORODNOŚĆ! Mięso w diecie dziecka jest ok. Ważne! 2-3 razy w tygodniu posiłek mięsny zamień na rybę czy posiłek bardziej w wersji wege!

Na kromkę pieczywa nie tylko „nadaje” się wędlina czy kiełbaska, ser żółty. Jest o wiele więcej możliwości! Spróbuj 2-3 razy w tygodniu zamienić dodatki do kanapek. A poniżej przedstawiamy niektóre z nich 😉

Na kanapkę możesz wykorzystać twarożek z warzywami, pastę warzywną (z groszku zielonego, bakłażana, marchewki), pastę z nasion roślin strączkowych – z ciecierzycy, soczewicy, fasoli lub pasztety warzywne. Również od czasu do czasu wersja na „słodko” może znaleźć się w Waszym menu – masło orzechowe np. migdałowe czy z innych orzechów. Prawda, że dużo możliwości!

Produkty mięsne dla dzieci, które możemy polecić

Kończąc ten wpis chciałyśmy zaproponować Wam dobrą listę produktów mięsnych, która będzie odpowiednia zarówno dla dzieci, jak i całej rodziny!

Wędliny:

  • „Żarłaki” polędwica z kurczaka bez glutenu – Konspol (95% mięsa z kurczaka)
  • Polędwica wędzona z kurczaka bez glutenu, bez laktozy – Konspol (105g mięsa z kurczaka/ 100g produktu)
  • Filet pieczony z kurczaka lub indyka Kraina Wędlin

Parówki:

  • „Głodniaki” Parówki z szynki i cielęciny Kraina Wędlin (dostępne w Biedronce)
  • „Żarłaki” Parówki z kurczaka Natura – Konspol (100% mięsa z kurczaka)
  • „Piratki” Pikok ( dostępne w Lidlu) – 93% mięsa wieprzowego z szynki
  • Parówki z szynki Prime Food – 94% mięsa z szynki
  • Disney Parówki – Henryk Kania

Kiełbasa/kiełbaski:

  • Kabanosy podhalańskie kurczak z jagnięciną bez glutenu – Konspol
  • Kabanosy z kurczaka „Żarłaki” Natura – Konspol (100% mięsa z kurczaka)
  • Kiełbaski z szynki Prime Food (94% mięsa z szynki)

Bibliografia

  1. Zasady żywienia zdrowych niemowląt. Zalecenia Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci. STANDARDY MEDYCZNE/PEDIATRIA /2014 /T. 11 /321-338
  2. Aneta Stanek-Gonera” DZIECI – profilaktyka i terapia nadwagi i otyłości dziecięcej. Poradnik dla mądrych rodziców”, Wrocław 2017

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *