Artykuły

Wpływ reklam na dzieci i…otyłość!

Reklama = ciężki temat!

Choćbyśmy robili wszystko co w naszej mocy nie jesteśmy w stanie ich unikać. Jest to ważny temat! Warto o nim mówić, pisać i czytać.  Nie każdy rodzić zdaje sobie sprawę jak mocny jest wpływ reklam na dzieci, szczególnie te małe. Obecnie z każdej strony jesteśmy otoczeni reklamami zachęcającymi nas i wychwalającymi przeróżne produkty. Nawet jeśli ktoś zdecyduje się nie posiadać w domu telewizora, to jednak reklamy w końcu się pojawią. Tylko z innych źródeł!

Skoro my dorośli często ulegamy ich wpływowi, to co mogą powiedzieć małe dzieci? Chłoną one wszystko jako prawdę „jedyną i niepodważalną”. Specjaliści od marketingu nie bez powodu dużą uwagę przykładają do tej grupy odbiorów. Wiedzą, że jest to inwestycja na teraz i długą przyszłość.

W świetle prawa…

U stawa z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji stanowi, że: „reklamą jest przekaz handlowy, pochodzący od podmiotu publicznego lub prywatnego, w związku z jego działalnością gospodarczą lub zawodową, zmierzający do promocji sprzedaży lub odpłatnego korzystania z towarów lub usług; Reklamą jest także autopromocja.” [1]

Jednym słowem. Są to wszystkie czynności, które mają za zadanie zwrócić naszą uwagę na dany produkt czy usługę. A to z kolei zachęca nas do zakupu.

W przypadku dzieci sprawa jest dość łatwa. Miedzy blokami bajek, w sklepach, w komunikacji miejskiej, gazetach dzieci dostają obraz niesamowicie zadowolonych rówieśników, którzy dzięki danej rzeczy są po prostu szczęśliwi.

Dzieciakom nie włącza się analiza, którą często my dorośli mamy. Zastanawiamy się czy to faktycznie jest mi niezbędne, czy to mi ułatwi funkcjonowanie, czy potrzebuję tego już teraz i czy w ogóle to potrzebuje, czy jest to zdrowe i tak dalej.

Dorosły ma świadomość czym jest reklama i jaki ma cel, dziecko tego nie wie i będzie ciężko mu zrozumieć!

Skutki reklamy. Wpływ reklam na dzieci.

Reklamy często wywołują rozczarowanie. Kupujemy daną rzecz i no właśnie! Żadna zabawka czy słodycz nie może nam zagwarantować, że będziemy szczęśliwi. Często pożądanie jest tak duże, że nie sposób je zaspokoić. Jak już dziecko otrzyma dany przedmiot czy jedzenie – emocje opadają. By za chwilę kolejne bodźce znów zaatakowały bezbronny umysł.

Różne badania pokazują jak wiele dzieci bo ponad 80% chce, aby rodzice kupowali produkty z reklam. [2,4]

Reklamy są atrakcyjne dla dzieci. A dlaczego?:

  1. Bohaterami są często inne dzieci, znani sportowcy, postacie z ulubionych bajek i filmów oraz zwierzęta.
  2. Wszystko oprawione jest radosną muzyką.
  3. Kolory i barwy są tak dobrane, aby przyciągać swoją kolorystyką.
  4. Są króciutkie, skupiając na chwilę uwagę łatwo dekoncentrujących się dzieci.
  5. Duża częstotliwość nadawania powoduje utrwalanie bodźców, zwiększone pragnienie wywołane silnymi uczuciami i emocjami.
  6. Najmłodsi mają problem z odróżnieniem świata przedstawionego w reklamie od rzeczywistości, w ich mniemaniu to jeden i ten sam świat.

Z punktu widzenia dietetyka. Wpływ reklam na dzieci…

Najbardziej martwi fakt, że to właśnie reklamom przypisuje się znaczącą rolę w powstawaniu nadwagi i otyłości u dzieci. Zaobserwowano, że wraz ze wzrostem oferty mediów do dzieci narasta problem otyłości. [2]

Obecnie szacuje się, że dzieci spędzają około 4–5 godzin dziennie, korzystając z różnych nowinek technologicznych i mediów. Nie możemy być zdziwieni, że chłoną to wszystko na co patrzą tak bardzo łatwo. A jest o co się martwić. Badania z Wielkiej Brytanii wskazują, że aż 95% reklam promowało produkty z dużą zawartością tłuszczów i węglowodanów!!! W Polsce wynik nie prezentuje się dużo lepiej. Aż 71,4% żywności reklamowanej to produkty  bogate w tłuszcz i węglowodany. [2]

Zauważmy, że nawet największe imprezy sportowe czy kluby mają za swoich sponsorów koncerny spożywcze i restauracje fast food. Sportowcy i bohaterowie filmów wzmacniają pozytywny wizerunek produktów poprzez swój udział w reklamie.

Dzieci uczą się poprzez obserwowanie i naśladowanie. U tych dzieci, które będą wielokrotnie obserwowały obraz złego zachowania żywieniowego, to naturalną koleją rzeczy jest to, że pewne nawyki mogą się u nich utrwalić. W szczególności niezdrowe nawyki żywieniowe, które później trudno jest zmienić.

Niestety – reklama POBUDZA ŁAKOMSTWO.

Dziecięce zmiany preferencji żywieniowych w istotnym stopniu zależą od otoczenia. Dziecko oglądające dużo obrazów żywności bogatej w cukry czy tłuszcz siłą rzeczy będzie chętniej po nie sięgać. Jednocześnie będzie także uważać je za dobre, zdrowe i potrzebne, aby poczuć się tak dobrze jak postacie przedstawione w świecie reklamy.

W badaniu przeprowadzonym na dzieciach w wieku 4-6 lat. Pokazywano dzieciom reklamy słodyczy jak i zdrowych produktów śniadaniowych. Dzieci w zależności , od tego którą reklamę obejrzały w danym momencie wybierały dany produkt. Wynik jest jeden. Dzieci sięgały po słodycze po emisji reklamy słodyczy, jak i po przekąski zdrowe, chwilę po obejrzeniu reklamy zdrowego produktu. [8]

Daje nam to obraz jak łatwo można stymulować zachowania małych dzieci.

Pozytywnym faktem jest, że w badaniach zaobserwowano, większą odporność na reklamy u dzieci, które miały świadomych problemu rodziców. Opiekunów, którzy z dziećmi poruszali ten temat w czasie rozmów tłumacząc, wyjaśniając i ucząc dziecko po co jest reklama. [7]

Zachęcamy rodziców i opiekunów do czujności!

Chciałabyś dowiedzieć się więcej o żywieniu dzieci? Zajrzyj tutaj [LINK] -> http://www.momdiet.pl/2019/09/19/dzieci-a-pomoc-w-kuchni/

Bibliografia

[1] Dz.U. 1993 nr 7 poz. 34.
[2] Mazur A., Radziewicz-Winnicki I. Wpływ mediów na rozwój otyłości u dzieci. Pediatria PolskaVolume 88, Issue 1, February 2013, Pages 1-5.
[3] Chrzan E. , Widawska-Stanisz A. Wpływ reklamy i rówieśników na wolność wyboru przy zakupach dla dzieci. Studia Ekonomiczne 2018 | 349 | 47-56.
[4] Zwierzchowska, K., Umiński, S. (2009). Ciekawszy świat z reklamy. Marketing w Praktyce, 5, 48–51.
[5] Michalak J., Kozłowski W., Łachacz K. Postrzeganie reklamy telewizyjnej przez dzieci. Marketing i Rynek, 2014 | nr 8 (CD) | 556-563.

[6] Paszkiewicz A. Wpływ reklamy telewizyjnej na dzieci. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce. No 19/1, 2011.
[7] Hindin T.J., Contento I. R., Gussow J. D. A media literacy nutrition education curriculum for head start parents about the effects of television advertising on their children’s food requests. J. Am. Diet. Assoc., 104 (2004), pp. 192-198.
[8] Goldberg M., Gorn G., Gibson W. TV messages for snack and breakfast foods: do they influence children’s preferences? J. Consumer. Res., 5 (1978), pp. 125-130.
[9] Kułaga Z., Barwicka K. Reklama środowiskiem dziecka – przegląd badań i danych dotyczących wpływu reklamy na zdrowie dziecka. Probl. Hig. Epidemiol.2008, 89(1),120-127

Jeden Komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *